(228)
(536)
(574)
(311)
يجعلون الصوم أيضاً في اليوم الثامن عندهم، وهو التاسع الذي يقف فيه أهل عرفة، لا يتركون صوم ذاك اليوم، ثم يجعلون لهم من التضرع والدعاء والابتهال في اليوم التاسع الذي يقف الناس فيه في عرفة، ثم لا بأس عليهم أن يصوموا اليوم الذي يليه؛ باعتبار أنه لم يُرَ الهلال عندهم، ولم يظهر في شيء مما حواليهم. فإذا لم يُرَ في شيء من الولايات كلها الهلال قط؛ فلا بأس أن يصوموا أيضاً اليوم التاسع بحسابهم، الذي هو العاشر بالنسبة لأهل مكة، ثم يصلون يوم العيد في اليوم العاشر.
وأما مشاركة أهل عرفة في التضرع والابتهال؛ فذلك مطلوب في اليوم الذي يقفون فيه في عرفة، مشاركة لهم، فيجعلون لهم من الاجتماع والتضرع والدعاء في اليوم الذي يقف فيه أهل عرفة بعرفة، وهو اليوم التاسع الذي يصادف اليوم الثامن بحسابهم إذا لم يُرَ الهلال.
أما إن رؤي الهلال في أي ولاية من الولايات أو من حواليها إذا وثق برؤية الهلال؛ فيتبعون تلك الرؤية، وإن لم يُرَ في الكل فيكملون العدة ثلاثين، ويكونون بذلك متبعين للسنة، ويشاركون الحجاج في اليوم الذي يقفون فيه، وإن كان يوم الثامن عندهم، لتحقيق الدعاء بالدعاء والتضرع بالتضرع، فلا إشكال في ذلك. ثم يمكنهم أن يصوموا اليوم الذي بعده إذا لم يُرَ في جميع المناطق من حواليهم، وهذا ما يدل عليه رواية مسلم في كلام ابن عباس، والمسافة قريبة ما بين الشام والحجاز، قال: (فلا نَزَالُ نَصُومُ حتَّى نُكْمِلَ ثَلَاثِينَ، أَوْ نَرَاهُ -أي الهلال-)، فقال كريب: أَوَ لَا تَكْتَفِي برُؤْيَةِ مُعَاوِيَةَ وَصِيَامِهِ؟ فَقالَ: (لَا، هَكَذَا أَمَرَنَا رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ). بما اعتبر أنهم أهل قطر آخر لهم حكمهم، فكما أنه لا يمكن أن يؤخذ في توقيت مكة في الصلوات الخمس؛ فكذلك في رمضان وغيرها لا يؤخذ به، ولكن المشاركة للحاجين نعم في اليوم الذي يقفون فيه بعرفة، فينبغي أن يكون لنا فيه تضرع وإن كان لم يثبت عندنا في بلداننا.
وحديث البيهقي: (عرفة يوم يعرف الإمام) أي الإمام الحاكم لأهل القطر الذي هم فيه، فالمراد ألا يخرج أحد من أهل القطر الذي رؤي فيه ذلك، والإمام قام وأثبت الشهر فيه، فالناس فيه تبع، كما جاء في الحديث -عند الطبراني في الأوسط البيهقي في شعب الإيمان- أن مسروقاً لما دخل على السيدة عائشة يوم عرفة وطلب السقيا، وقالت له السيدة عائشة: (وما أنت يا مسروق بصائم؟) قال: لا، إني أتخوف أن يكون يوم الأضحى، فقالت عائشة: (ليس ذلك، إنما يوم عرفة يوم يعرف الإمام، ويوم النحر يوم ينحر الإمام). المراد به إمامهم، فالكلام على أهل كل قطر وتبعهم لإمامهم، لا ينبغي أن يحتاطوا لأنفسهم احتياطاً آخر غير ما ثبت عند الإمام في المنطقة التي هم فيها.
وبالله التوفيق.
مترجم إلى الإنجليزية (In English):
“They should fast the 8th day according to their locale, which would be the 9th for those at Arafa. They should not abandon fasting that day. Also, they should engage in humbling themselves before Allah, supplicating, and intensely calling upon Him on the 9th day [according to Mecca] when people are standing at Arafa, [which coincides with the 8th for those who did not see the new moon].
There is no harm in them fasting the following day—considering that they did not sight the moon and it did not appear in the surrounding areas—since it would be considered the 9th day for them, which would be the 10th day for the people of Makkah. They can then pray the Eid Prayer on the 10th day by their account.
As for taking part with the people at Arafa in humbling themselves and intensely calling upon Allah, that should be done on the same day that they are standing at Arafa so that people can do it with them. People in these areas should gather, humble themselves, and supplicate on the same day that the people are standing at Arafa, which would be the 9th day (which coincides with the 8th day by their account, if the moon was not sighted).
But if the new moon was sighted in any of the states in America or in its neighboring areas, then they follow that sighting. If it was not sighted in those places, then they complete thirty days [of Dhu’l Qiʿda]. By doing so, they would be following the Sunna. They can take part with the pilgrims on the day that they stand at Arafa, even if it is the 8th day according to them, to have their supplications and calling upon Allah coincide with that of the pilgrims. There is no problem with doing this. They can then fast the following day, if the moon was not sighted in all the areas surrounding them. This is supported by the narration in Sahih Muslim of Ibn Abbas, regarding the distance between Greater Syria (Shām) and the Hijaz. He said, “We will continue to fast until we complete thirty days, unless we see the new moon.” Kurayb asked, “Should not Muʿawiya’s sighting and fasting be enough for us?” He replied, “No. This is what the Messenger of Allah ﷺ commanded us to do.” This is due to the consideration that they were in a different region that had its own ruling. Just as we cannot take the times for the five daily prayers according to the times in Makkah, likewise for Ramadan and other months, we do not go according to their local sighting. But to take part with the people on Hajj on the day that stand at Arafa, yes we can do that. We should humble ourselves before Allah on that day, even if the moon was not sighted in our country.
The Hadith narrated by al-Bayhaqi states, “Arafa is the day designated by the governing authority.” Meaning the governing authority of a particular region where one lives. The purpose is so that one not go against the people of the region where it was sighted after the governing authority had confirmed the starting of the month and its people are following his ruling. This has come in the Hadith narrated by al-Tabarani in al-Awsat and al-Bayhaqi in Shuʿab al-Iman: Masruq visited Sayyida Aisha on the Day of Arafa and he requested something to drink. Sayyida Aisha then asked him, “Masruq, are you not fasting?” He replied, “No, for I fear it may be the Day of Sacrifice [i.e. Eid].” Aisha then said, “It is not. The Day of Arafa is the day designated by the governing authority, and the Day of sacrifice is the day the governing authority designates for sacrifice.” Meaning the governing authority in each region. They do not need to be cautious by doing something other than what the governing authority has designated in their area.
And enabling grace (tawfiq) is from Allah.
07 ذو الحِجّة 1445